המדינה נכנעה בבג"צ ותשלם פיצוי מלא בגין הפקעות כבישים מאת: עו"ד גד שטילמן
לאחר 4 למעלה מארבע שנים של דיונים בבג"צ, הסכימה המדינה לקבל את עתירתו של חקלאי תושב בנימינה, ולשנות את הקריטריונים לתשלום פיצויים בגין הפקעת קרקע באופן שמהיום ואילך בעל המקרקעין יהיה זכאי לתשלום מלא בגין המקרקעין המופקעים.
עד כה נהגה המדינה להפקיעה שטחים לצורך סלילה והרחבה של כבישים מכח פקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח) 1943. על פי הפקודה המנדטורית המדינה שילמה פיצויים רק אם השטח המופקע היה גדול מרבע משטח החלקה המופקעת.
העותר טען כי השימוש בפקודה המנדטורית אינו מידתי ופוגע בזכות הקניין של האזרח וכי לא יעלה על הדעת שקומץ חקלאים בעלי החלקות הסמוכות לקטע הכביש המורחב, והם בלבד, יהיו אלה שיממנו ברכושם את צרכי כלל הציבור בסלילתם והרחבתם של כבישים בישראל.
נוכח חשיבותה של העתירה היא הועברה לדיון בפני הרכב של שבעה שופטים ברשות כב' הנשיאה דורית ביניש. בדיון שהתקיים לפני מספר חודשים קבע ביהמ"ש העליון שעל המדינה לקבוע, בתוך 60 יום, קריטריונים לתשלום פיצויים שיעלו בקנה אחד עם עקרונות חוק יסוד כב' האדם וחירותו.
לצורך גיבוש הקריטריונים ונוכח הסוגיה המורכבת התקיימו מספר רב של ישיבות בשיתוף מחלקת הייעוץ והחקיקה של משרד המשפטים, נציגי משרד התחבורה, האוצר והמשפטים לרבות מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה והמשנה ליועץ המשפטי של הממשלה. לאחר עבודת המטה גובש מסמך קריטריונים מתוקן שהוגש לבג"צ בימים אלה. מסמך הקריטריונים האחרון מקבל הלכה למעשה את עמדת העותר; בהודאתה מאשרת המדינה כי נוכח עיגון מעמדה של זכות הקניין כזכות חוקתית בחוק יסוד: כב' האדם וחירותו, ולאור הצעת החוק הממשלתית לתיקון פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) הוחלט שהמדינה תשלם פיצוי על מלוא השטח המופקע עפ"י החלטה של "ועדה מכרעת". התשלום ישולם כאמור על מלוא השטח המופקע למעט מקרים בהם הנפקע מסרב להתפנות מהמקרקעין או במקרים בהם יתרת הקרקע המופקעת הושבחה או שבעת רכישת הקרקע המופקע ידע הקונה כי הקרקע מיועדת להפקעה.
מאבקו של העותר הביא בהליך זה לשינוי מרחיק לכת במדיניות ההפקעות בישראל ולשינוי חקיקתי ששם קיץ ל- "כתם" מביש בחקיקה הישראלית. לדעתנו, פקודת הדרכים הינה שריד חקיקתי היסטורי מתקופת המנדט שאפשר לשלטון להשתלט על רכוש הפרט ללא פיצוי. במקור הפקודה חוקקה ע"י הנציב הבריטי על רקע מלחמת העולם השניה לצרכי "הגנת הארץ" בלבד. על אף שסכנות הקיום של המדינה חלפו ומאמצי "הפיתוח" של תחילת שנות החמישים כבר לא קיימים היום, המשיך שר התחבורה להפקיע מכח הפקודה שטחים לצרכי סלילת כבישים והרחבתם ללא תשלום תוך פגיעה קשה בזכות הקניין. נראה כי נוהל פסול ובלתי מידתי זה הגיע לקיצו.
הערה:
רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.
אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.