חברת הביטוח מנועה מלהעלות טענות נוספות שלא נזכרו במכתב דחיית הכיסוי
מאת: עו"ד גלעד רמתי
במקרים רבים, חברות הביטוח דוחות את תביעת המבוטחים לקבלת תגמולי ביטוח מסיבות שונות שחלקן ענייניות וחלקן מקפחות את המבוטח.
חשוב לדעת שלפי הנחיות המפקח על הביטוח (להלן: "המפקח") מ- 9.12.98 ו- 29.5.02 חברות הביטוח נדרשות למסור את תשובתן לתביעת המבוטח בכתב ולפרט את מלוא הנימוקים לסיבת דחיית תביעת הביטוח בהזדמנות הראשונה. באם לא יעשו כן, חברות הביטוח יהיו מנועות מלהעלות טענות נוספות שלא נזכרו במכתב דחיית הכיסוי.
הפועל היוצא מהאמור לעיל הוא שמכתב דחיית הכיסוי הביטוחי ששלחה חברת הביטוח למבוטח הינו למעשה "כתב ההגנה" שלה וחברת הביטוח "נעולה" לגרסתה כפי שציינה במכתבה הראשון למבוטח ולא תוכל בהמשך (אפילו בבית משפט!!!) לטעון טענות שונות מאלו שטענה במכתבה.
בית המשפט העליון ברע"א 10641/05 הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ נ' חביב אסולין נדרש לסוגיית הנחיות המפקח וקבע שהנחיות המפקח משתלבות היטב במגמת חובת הגילוי של המבטח כלפי המבוטח, כחלק מחובת תום הלב שחלה על המבטח, וכן על מנת שהמבוטח יוכל לכלכל את צעדיו ולהעריך את כדאיותה של הגשת תביעה בבית משפט נגד המבטח.
לאור האמור לעיל, מומלץ להשוות בין מכתב דחיית הכיסוי ששלחה חברת הביטוח לבין כתב הגנתה וככל שחברת הביטוח העלתה טענות חדשות שלא צוינו במכתב דחיית הכיסוי יש לבקש מבית המשפט למחקן מכתב ההגנה ובכך ניתן להגביל ולצמצם את יכולת ההגנה של חברת הביטוח בפני התביעה.
הערה:
רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.